Flera sammanträffade händelser orsakade leveransproblem med fjärrvärmen

Under gårdagen genomfördes ett underhållsarbete som fick kundpåverkan.

Det var under ett planerat arbete med verkets reservkraftsystem som driftstörningen uppstod.

Vi utförde ett underhållsarbete med vår reservkraftanläggning för att vi ska vara väl rustade inför vintersäsongen, säger Patrik Gotthold platschef vid Kraftvärmeverket. Normalt ska inte den här typen av planerade arbeten vara kundpåverkande alls men dessvärre blev det de konsekvenserna den här gången.

Det var vid inkopplingen av den nya utrustningen som felet uppstod.

Det visade sig att det var fel på utrustningen som vi installerade vilket medförde att kommunikationen på verket slogs ut, säger Patrik. Det gjorde att det tog längre tid än förväntat att starta upp våra pumpar igen vilket medförde att vi fick störningar i våra leveranser.

Jonas Jacobsson är produktionschef på HEMAB och han ser allvarligt på det inträffade.

Det finns en del lärande för oss att göra i samband med detta, säger Jonas. Jag har full förståelse för de problem som våra kunder upplevde och jag lovar att vi ska göra allt vi kan för att i framtiden minimera riskerna för att liknande problem ska kunna uppstå.

Vi måste också bli bättre på att kommunicera när vi får sådana här störningar. Vi är i startgroparna med ett nytt system kopplat till vår driftinformation som kommer ge oss bättre möjligheter att kunna kommunicera direkt med de som påverkas, säger Jonas. Vi bedriver ett ständigt förbättringsarbete på HEMAB och här finns det saker att arbeta med. Jag vill verkligen i sammanhanget beklaga för de besvär som detta kan ha orsakat våra kunder.

Kontakt

Jonas Jacobsson, produktionschef, 070-310 62 33, jonas.jacobsson@hemab.se