Tillfälligt vattenskyddsområde Långsjön

Långsjön är en av Härnösands viktigaste allmänna dricksvattentäkter, så för att säkra en långsiktigt bra vattenkvalitet arbetar vi med att inrätta ett vattenskyddsområde för området runt Långsjön. Arbetet med vattenskyddsområdet beräknas vara klart under 2027.

Under tiden som vi arbetar med vattenskyddsområdet kommer ett tillfälligt vattenskyddsområde att inrättas. Nedan hittar du frågor och svar som framkommit i samrådsprocessen kring det tillfälliga vattenskyddsområdet. Dokument med förslag till föreskrifter samt karta hittar du under länkar på denna sida.

Om du inte har fått utskicket gällande samrådsmötet

Inför mötet skickades det ut cirka 170 stycken mötesinbjudningar per post. Inbjudningarna skickades till de som påverkas direkt av det tillfälliga vattenskyddsområdet och därmed har en fastighet inom 100 meter från Långsjön. Mötet annonserades även i Tidningen Ångermanland och Yippie.

Om du bor inom 100 meter från Långsjön och inte fick en inbjudan i brevlådan så ber vi om ursäkt för detta. Kontakta oss gärna så att vi kan undersöka vad som har blivit fel vid utdraget i fastighetsregistret, så det blir rätt framgent. du når oss via växeln 0611-55 75 00.

Måste jag söka tillstånd varje år för samma sak?

Nej. Ett tillstånd räcker generellt för hela tidsperioden som det tillfälliga vattenskyddsområdet gäller. Ett tillfälligt vattenskyddsområde gäller i 3 år, med möjlighet till en förlängning med 2 år. Du kan dock behöva söka flera tillstånd om du till exempel ska avverka skog på flera olika platser utspritt under flera års tid.

Hur fungerar tillsynen av vattenskyddsområdet?

Den viktigaste delen av tillsynen handlar om att du får information om vad föreskrifterna för det tillfälliga vattenskyddsområdet för Långsjön innebär och att det därmed blir lätt för dig att göra rätt från början.

Det är sedan tillsynsmyndigheten - alltså samhällsförvaltningen på Härnösands kommun - som har till uppgift att säkerställa att föreskrifterna efterlevs. Vid en tillsynsrunda tittar de efter tecken på om någon av föreskrifterna riskerar att brytas. Om de bedömer att det kan finnas ett behov av tillstånd så kontaktas berörd fastighetsägare och en dialog upprättas.

Vad händer om man bryter mot föreskrifterna?

I första hand sker en dialog mellan fastighetsägare och tillsynsmyndigheten gällande föreskrifterna så att det är tydligt vad som gäller och om tillstånd krävs i det enskilda fallet. Om det krävs ett tillstånd och fastighetsägaren väljer att ignorera det, kan tillsynsmyndigheten skriva ett föreläggande och kräva att en tillståndsansökan ska komma in.

Om fastighetsägaren fortsätter att ignorera tillsynsmyndigheten kan en polisanmälan ske. I miljöbalken finns något som heter "förseelse mot områdesskydd" och där ingår tillfälliga vattenskyddsområden. I lagtexten står: För förseelse mot områdesskydd döms till böter den som med uppsåt eller av oaktsamhet bryter mot en föreskrift eller bestämmelse.

Om det uppstår en skada eller påtaglig risk för skada på miljön eller människors hälsa kan det vara ett "brott mot områdesskydd". Det kan innebära böter eller fängelse upp till två år vid påtaglig skada.

Om man har enskilt avlopp, blir man då påverkad av skyddszonerna?

Behöver jag byta system om jag har ett befintligt?

Det finns inget i de tillfälliga föreskrifterna som ställer nya krav på befintliga avloppsanläggningar. Samhällsförvaltningens miljöhandläggare inventerar löpande enskilda avlopp i kommunen. Om reningen från ett befintligt avlopp underkänns vid en sådan inventering kan det innebära krav på ytterligare reningssteg. Kraven på avloppsanläggningar gäller oavsett om ett vattenskyddsområde inrättas eller inte. Kom ihåg att det alltid krävs en tillståndsansökan om du vill inrätta en ny avloppsanläggning.

Varför ska vi på landsbygden ta ansökningskostnaden för tillstånd när det inte är vårt dricksvatten?

Det finns en generell skrivelse i miljöbalken som innebär att det är den som förorenar, eller riskerar att förorena, som betalar för sin verksamhet. I praktiken innebär det att den som riskerar att påverka dricksvattentäkten Långsjön negativt får stå för kostnaden.

Det är fastighetsägaren eller den som vill utföra en åtgärd som får stå för kostnaden för handläggning av tillståndsansökningar hos kommunen. Kostnader för de eventuella åtgärder som krävs för att minska risker för negativ påverkan på Långsjön hamnar också på fastighetsägaren eller den som vill utföra en åtgärd.

Under perioden för det tillfälliga vattenskyddsområdet kan HEMAB ersätta kostnaden för tillståndsansökningar som krävs som följd av föreskrifterna för det tillfälliga vattenskyddsområdet.

För att få ersättning för denna kostnad behöver du först ha ansökt om tillstånd hos samhällsförvaltningen, och sedan måste ett formulär fyllas i.

Formuläret kommer bland annat att läggas upp på HEMAB:s hemsida under januari.

Kostnadsersättningen från HEMAB avser ej utredningar, projektering eller åtgärder.

Hur kommer vattenskyddsområdet inskränka på mina rättigheter som markägare?

Det tillfälliga vattenskyddsområdet gör mycket små inskränkningar på markägarrätten då skyddet inte innebär ett totalt förbud. Du får i de allra flesta fall utföra önskade åtgärder om du söker tillstånd för det. I tillståndet kan det dock finnas krav på försiktighetsåtgärder. Dessa försiktighetsåtgärder bedöms vara rimliga i proportion till att skydda dricksvattentäkten till Härnösands stad idag och för framtida generationer. Se svar föregående fråga avseende kostnad för tillstånd.

Har något tillbud inträffat som gör att vi inte tycker att det är ett fullgott skydd i dagsläget?

Eventuella tillbud har inte påverkat beslut om inrättande av vattenskyddsområde för Långsjön.

Det är Havs- och vattenmyndighetens rekommendationer och politiska beslut som ligger till grund för HEMAB:s arbete med inrättande av vattenskyddsområden.

Varför har man delat upp sekundär och primär zon, det rinner ju ut i samma område?

Zoner behövs för att få mer preciserade och anpassade föreskrifter för olika områden.

Avgränsningar i zoner är framarbetade efter en riskbedömning och är bland annat kopplat till konsekvenserna av markanvändning eller olyckor. Avgränsning beror bland annat på topografi, markförhållanden, utspädningseffekter och avstånd till råvattenintaget.

Varför är sekundär zon just 100 meter och primär zon 50 meter från Långsjön?

Dricksvattentäkten behöver ett grundläggande skydd under arbetet med framtagande av det permanenta vattenskyddsområdet och det grundläggande skyddet ska vara enkelt för alla att förhålla sig till. Avstånden i det tillfälliga beslutet gäller från Långsjöns strandlinje och från centrum av berörda vattendrag.

Den primära zonen (50 m) har föreslagits där behovet av skyddsåtgärder är som störst för att skydda vattentäkten. I den sekundära zonen (100 m) finns det också ett skyddsbehov och därför finns det föreskrifter även för detta område.

I det permanenta vattenskyddsområdet kommer zonerna sannolikt att vara betydligt större, men var dessa gränser kommer att hamna är ännu inte klart.

Varför skiljer man på att köra arbetsmaskiner på åker och i skogen?

Alla risker som kan påverka råvattnet negativ hanteras var för sig.

Riskanalysen har visat att skogsbrukets arbetsmaskiner behöver regleras i anslutning till Långsjön redan i de tillfälliga föreskrifterna.

När det gäller jordbruket kommer dess risker att utredas vidare inför inrättandet av det permanenta vattenskyddsområdet. Det innebär att jordbrukets arbetsmaskiner kan komma att regleras i framtiden.

Kan man slå, plöja och sprida gödsel på åkermark?

När det gäller hantering av gödsel finns det endast restriktioner gällande lagring av stallgödsel direkt på mark i förslaget till tillfälliga förbud.

Varför finns det en gräns på djurhållning vid strandkanten på just 7 veckor?

Riskerna med strandbete och spridning av naturgödsel behöver beaktas när det gäller vattenburen smitta orsakad av parasiter, virus med mera. Den art av Cryptosporidium som kan överföras till människor, Cryptosporidium Parvum, har i svenska studier påvisats hos kalvar yngre än 7 veckor.

Transporter av drivmedel och kemikalier borde anses vara en större risk än påverkan från privatpersoner, borde inte det vara med i föreskrifterna?

Transporter på allmän väg regleras via andra beslut. Länsstyrelsen har beslutat om inskränkningar för transport av farligt gods på delar av väg 712 och väg 710 längs Långsjön.

Se urklipp från nationella vägdatabasen (NVDB):

Kan det bli ett totalt förbud mot att använda motorbåt i Långsjön?

Det finns idag inget som tyder på att det kommer att bli totalt förbud mot att använda motorbåt på sjön. En eventuell reglering kan bli aktuell för båtmotorer med förbränningsmotorer, där tvåtaktsmotorer anses utgöra den största risken.

Innan Länsstyrelsen fattar beslut om föreskrifter som vänder sig till allmänheten, som till exempel båttrafik, genomförs ofta en konsekvensutredning där statliga myndigheter, kommuner, landsting, organisationer, näringslivet och andra som kostnadsmässigt eller på något annat betydande sätt berörs ges möjlighet att yttra sig.

Hur ser det ut gällande motorbåtar i andra sjöar där vi har vattenskyddsområden och hur ser det ut i andra kommuner?

I Härnösand har vi Bondsjöns och Långsjöns ytvattentäkter som är aktuella för inrättande av vattenskyddsområden. I förslag till vattenskyddsområde för vattentäkt Bondsjön finns en reglering gällande båttrafik.

Det finns många vattenskyddsområden i andra kommuner där nyttjande av motorbåtar regleras, till exempel för vattentäkterna i Åresjön, Öjaren, Rådasjön och Norra Långevattnet.

Påverkar tillrinningstiden hur det tillfälliga vattenskyddsområdet är uppdelat? Är vind med som en påverkansfaktor?

Tillrinningstid och vind har tagits med som påverkansfaktorer och är beaktade i tidigare utredningar. Dessa faktorer är endast två av många som påverkar uppdelningen av zoner. Stort fokus ligger på bland annat riskhantering och utspädningseffekter.

Finns det riskanalyser, konsekvensanalyser och utredningar angående vattenskyddsområdet och är de i så fall tillgängliga?

HEMAB har de handlingar som arbetats fram och allmänna handlingar i ärendet som är offentliga kan begäras ut i enligt med offentlighetsprincipen. Eventuella kostnader för utskrifter med mera kan dock tillkomma.

HEMAB har gjort en riskbedömning. Denna kommer att kompletteras och justeras inför kommande beslut hos Länsstyrelsen för det permanenta vattenskyddsområdet.

Skyddsvärd information som till exempel riskanalyser och teknisk information omfattas av sekretess och lämnas inte ut.

En inskränkning i enskilds rätt att använda mark eller vatten som grundas på skyddsbestämmelse får inte gå längre än som krävs för att syftet med skyddet ska tillgodoses. En intresseavvägning mellan vattenresursens skyddsbehov och den enskildes intresse av att nyttja sin fastighet kommer att genomföras inför beslut om permanenta vattenskyddsföreskrifter.

Många har lämnat synpunkter till HEMAB redan 2016, finns det några svar på dessa att ta del av?

Samtliga synpunkter från 2016 har blivit bemötta av HEMAB, men vi har förstått att vi hade kunnat vara tydligare i vår kommunikationen av dessa svar. Yttranden och bemötanden finns sammanställda i ett dokument som Länsstyrelsen har tagit del av. Om du vill ta del av hur dina synpunkter har bemötts är du välkommen att kontakta oss på 0611-55 75 00.

Då det nu blir ett omtag i arbetet så kommer det att bli en ny samrådsprocess, där samtliga berörda fastighetsägare får en ny möjlighet att yttra sig. Vi kommer då att bemöta alla synpunkter.