Frågor och svar vattenkiosk

Här har vi samlat de vanligaste frågorna om vattenkiosken och svaren på dessa. Om du saknar svar på din fråga är du välkommen att kontakta oss.

Vad är en vattenkiosk?

En vattenkiosk är en tankstation där man kan fylla stora mängder vatten snabbt och smidigt.

Var finns vattenkiosken?

Vattenkiosken hittar du på Jaktstigen 3. Samma ställe där man även tidigare kunnat hämta vatten.

Varför öppnar HEMAB en vattenkiosk?

För att skydda dricksvattnet i våra ledningsnät har HEMAB låst alla brandposter. Vi öppnar en vattenkiosk för att våra kunder fortfarande ska kunna hämta vatten på ett snabbt och smidigt sätt.

En vattenkiosk har installerade backventiler och återströmningsskydd, vilket förhindrar att smitta kan komma in i ledningsnäten.

Varför låser vi brandposterna?

Livsmedelsverket ställer krav på HEMAB att skydda dricksvattnet. Öppna brandposter ökar risken för att smuts och smitta hamnar i vårt dricksvatten.

Läs mer om Livsmedelsverkets föreskrifter om åtgärder mot sabotage och annan skadegörelse riktad mot dricksvatten-anläggningar. Länk till annan webbplats.

Vem kan tanka vatten vid vattenposten?

Alla kunder som vill tanka större mängder vatten kan tanka från vattenkiosken. Allt som behövs är en nyckel som du ansöker om via vår webbsida eller vår Kundservice.

Här kan du ansöka om nyckel. Du kan även kontakta vår Kundservice på 0611-55 75 00.

Byggföretag, asfaltläggare, spolbilsföretag och kommunal verksamhet är exempel på kunder som kan ha nytta av vattenkioskerna.

Hur gör jag för att använda vattenkiosken? Behövs egen slang?

För att tanka från vattenkiosken behöver du ansöka om en nyckel hos HEMAB.

Här kan du ansöka om nyckel. Du kan även kontakta vår Kundservice på 0611-55 75 00.

När du fått nyckeln kan du hämta vatten i vattenkiosken och faktureras efter tankning. För att kunna tanka vatten från vattenkiosken behöver du ha med en egen slang.

I vattenkiosken sitter en brandkoppling 63, som vanligen används av brand- och spolbilar.

Vad kostar det att tanka vatten?

Avgiften per nyckel är 300 kr exkl moms (375 kr inkl moms). Dessa pengar återbetalas när nyckeln lämnas tillbaka.

Avgift per kubikmeter uttaget vatten är 12,80 kr exkl moms (16 kr inkl moms)

Vad har vattenkiosken för öppettider?

Vattenkiosken är öppen dygnet runt, året om.

Vid tekniska problem, kontakta vår Kundservice på telefon 0611-55 75 00 helgfria vardagar klockan 07.00-16.00. Övriga tider går det bra att maila oss på info@hemab.se.

Hur får jag nyckel till vattenkiosken?

Nyckeln får du per post. Du kan även välja att komma förbi och hämta den vid vårt huvudkontor på Västra Ringvägen 125. Ange vilket du föredrar när du ansöker om nyckel.

Var kan jag se hur mycket vatten jag har tankat?

Logga in på www.vattenkiosk.se så ser du hur mycket vatten du har tankat. Inloggningsuppgifterna får du i samband med att du får nyckeln.

Vattenkiosken fungerar inte, vem ska jag kontakta?

Felanmäl till HEMABs Kundservice på telefon 0611-55 75 00 helgfria vardagar klockan 07.00-16.00. Övriga tider går det bra att maila oss på info@hemab.se.

Är det dricksvatten man tankar i vattenkiosken?

Ja, det är dricksvatten som kommer in i vattenkiosken. Vi väljer dock att kalla det vatten som hämtas för tekniskt vatten. Detta gör vi eftersom vi inte kan garantera att den som tidigare hämtat vatten har använt ren utrustning och därmed kan ha kontaminerat vattnet.

Vad händer om jag tar vatten från en låst vattenpost eller spolpost ändå?

Det är bara HEMAB och Räddningstjänsten som får använda brandposterna. Det är förbjudet för någon annan att använda brandposter eller spolposter. Vid händelse av att någon tar vatten ändå kommer HEMAB att polisanmäla detta.